GULLVIVERALLYT

I årets Gullviverally seglade vi för första gången på många år med originalbesättningen, Team Luffa, d v s David, Marcus, Petter och jag. Barnen fick snällt stanna hemma i år för nu var det gubbsegling på agendan!

ETAPP 1 Den första etappen bjöd på strålande sol, lätta förliga vindar och vi fick en fin start utanför Getfoten. Men i lätta vindar kan allt hända, och det dröjde inte länge förrän vi fastnade och blev omseglade av flera Smaragder.

OXDJUPET Men när vi kom upp till Oxdjupet fick vi en fin passage med få slag och snart var vi tillbaka i ledning igen. Vindarna blev allt lättare och knepigare och vi valde till slut att gå väster om Tisterön innan rundningen mot Saxarfjärden. Döm av vår förvåning när Huxflux kom ångandes innanför Tisterön i full fart och drog om oss i lä! Gryning och Mah jong likaså. Hmm...

TVÅA I MÅL Huxflux gick som tåget efter det och kom in på en imponerande tredjeplats totalt och etta bland Smaragderna. Vi kom in som tvåa av totalt sex Smaragder.

BURGARE PÅ GRÄNHOLMEN Väl framme på Gränholmen blev det  prisutdelning följt av tipspromenad. Och efteråt grillade vi hamburgare som vi alltid gör första dagen, det är sen gammalt. Jag hann även med en löprunda på Gällnö innan middagen.

ETAPP 2 Morgonen därpå blåste det betydligt mer, vilket passade oss perfekt. Vi fick en halvbra start i andra led, men det dröjde inte länge förrän vi var i ledning av Smaragderna, tätt följd av Huxflux. Många andra båtar hade problem att hålla spinnakern på väg upp mot Storholmen, väster om Möja, men vi klarade oss fint.

KRYSS PÅ KANAN Efter Storholmen blev det kryss söderut igen och vi tuffade på bra över Kanholmsfjärden.  Till slut kom vi in som sjua totalt denna dag, och omräknat räckte det till en tredjeplats totalt! Kul! Detta resulterade också i etta bland Smaragderna, följt Huxflux som tvåa och Santana trea.

GRILLAT PÅ LÖKHOLMEN Till kvällen åt vi entrecote med tabbouleh. Ännu en klassiker under dag två, lika självklart som att borsta tänderna.

ETAPP 3 Tredje dagen var det åter igen lätta, sydliga vindar. Vi valde att inte sätta spinnakern i starten och det var nog rätt val. Det gick lite trögt i dom lätta vindarna och till en början var det mest sträckbogar, men nere vid Kalken blev det några slag i alla fall.

FOKUS PÅ VIND Sista biten ner mot målgången vid Biskopsön, var det fullt fokus på att hitta längs kanterna av fjärden och hålla fart i båten. Vi fick en lång duell med en Carrera på vänsterkanten, men de tog oss dessvärre på mållinjen.

Vindarna var inte alls med oss idag och vi fastnade i dom lätta vindarna. Huxflux imponerade igen och seglade in som elfte båt totalt och etta bland Smaragderna. Vi fick nöja oss med en tredjeplats idag.

50 BAST! Men väl i hamn i Koxviken så sköljde vi ner dagens usla resultat med champagne och snacks. Jag fyllde nämligen 50 år dagen till ära! Vilken grej!

Sittbrunnen fylldes av glada seglare från höger och vänster och stämningen var på topp! Vilket grymt sätt att fira sin 50-årsdag med alla nära och kära seglarvänner!

RÄKFROSSA Till kvällen blev det åter igen prisutdelning och därefter den traditionsenliga räkfrossan uppe på berget i Koxviken. Solen gassade och vädret var på toppenhumör!

ETAPP 4 Som så många gånger förut, så var det riktigt svaga vindar sista dagen. Det är märkligt att det så ofta blir så på denna etapp. Så det var tyvärr inga Smaragdvindar den här dagen heller så resultatet blev inte något att skryta om, en stapplande fjärdeplats bland Smaragderna. Men vi tog oss i mål i alla fall, vilket det inte var alla som gjorde.

Stort grattis till Berndt och co på Huxflux som kom etta bland Smaragderna och femma i totalen! Värt att notera är också att alla Smaragder seglade entyp, förutom Berylla som seglade med topphissad spinnaker, och där med startade lite senare än oss andra.